söndag 9 januari 2011

Nostalgi.

Mitt kära barndomshem är till salu (för första gången efter att jag och min bror själv var tvungna att sälja det alltså) och jag var såklart inne för att titta på fotona som ligger ute på nätet. Oj, oj, oj...... När fotona inne i huset visades........  Det kändes en hel massa i hjärtat och känslan av att få "komma in" där var så skön på något sätt. Den där speciella känslan i magen kom och tårarna trängde fram i ögonen. Så många känslor och så många minnen på en och samma gång. Extremt mycket var sig precis likt i huset. En vägg som var borttagen och på ett annat ställe var en vägg uppsatt, men annars var det väldigt mycket som på min tid. När jag kom till fotot på mitt rum så anföll tapeten mig med en rejäl flaschback. Inte trodde jag väl att jag genom att se en tapet på bild skulle kunna känna doften och känslan av att vara där och hur tapeten kändes. (Det är en sån som delvis är upphöjd, nästan lite mjuk att ta på.) Det är som om det var igår som vi satte upp den på mitt lilla rum, vilket det ju inte alls är. Ja, det var en riktig rejäl tur tillbaka i tiden och det var skönt på sitt sätt även om vissa delar gör lite ont. Jag önskar så att jag kunde fått förmånen att köra dit och hälsa på mina föräldrar och att barnen kunde fått lära känna sin mormor och morfar.

Nostalgin fortsatte med att jag blev tipsad av min bror att starta radio P3. Där spelades Trackslistans top 40 från 80-talet. Men jösses! Vilka låtar och vilka rysningar de framkallade. Bra rysningar alltså. När Thompson Twins spelades kunde jag helt enkelt inte vara stilla längre. Definitivt dansdags i köket. George Michael, John Farnham, Pet Shop Boys, Depeche Mode, Alphaville och Foreigner var bara några av de som hade låtar med på listan. Det där var några av de som befann sig på mina planscher som prydde min mjuka tapet i mitt rum där på 80-talet. Nice!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar