måndag 17 augusti 2009

Minisemester dit vi gärna återkommer

Förra veckan var jag och barnen på en liten semester på Öland. Där är så härligt! Vi var där förra sommaren också, men på västra sidan. I år blev det norrut vid den underbara sandstrand de har där uppe. Vi hade hyrt en stuga på en camping med 3 bäddar, litet "kök" och toa. Det var fullt tillräckligt för oss och för min plånbok. Det fanns tre "bostäder" i ett sådant här hus.

När vi kom in i stugan mötte oss en icke så mysig lukt. Är nog bara någon matlukt som är kvar efter förra gästerna tänkte vi och packade in oss. Öppnade luckor för att kolla vad där fanns så som i alla fall vi gör ganska direkt när vi kommer in i en stuga. Sista luckan vi öppnade höll magen på att vända sig ut och in. Fy vilken stank!

Pang igen med stinkskåpets lucka och ut och andas! Vi gick bort till receptionen och berättade om stanken. Vaktmästarna hade slutat jobba, så de skulle komma och titta på det dagen efter. Under tiden sprayade vi lukta gott som vi fick och barnens axe i stugan för att stå ut. Lät vi bli att öppna några luckor gick det hyfsat att vara där, men allt blev ju äckligt. Alla köksgrejer diskades mer än en gång innan användning och ändå kändes det örk. För att komma bort från lukten och försöka bli av med illamåendet, så körde vi en runda på norra udden och tittade på den vackra naturen.


Barnen på väg mot Långe Erik.



Jag gillar stenar av diverse slag.

Dagen efter gjorde vi oss i ordning för en dagsutflykt. Vädret var tyvärr inte så strålande, så stranden som befann sig ca 300-400 meter ifrån oss fick vänta. Det blev Byxelkrok och lite shopping av billiga dvd och äldre cd. Det blir dyrt när det regnar och man är på vift. Vi körde sen en runda på västsidan och tittade på naturen, vilket kanske det var jag som uppskattade mest.

Tillbaka i stinkstugan på eftermiddagen. Nej, det luktade inte bättre. Gick och frågade vad vaktmästarna kommit fram till, men de hade inte heller blivit kloka på vad det var. Men vi har ordnat en ny stuga åt er sa tjejen i receptionen. Kanonbra tyckte jag och en himla tur med tanke på att där var ganska fullbokat. Jag erkänner att jag var hungrig och lite gnällig, men vi gick hem och packade ihop grejerna för att sen få hjälp av personalen att få det bortkört till vår nya stuga. Barnen sprang före dit och när vi kom dit med grejerna blev jag smått förvånad. Detta var en mycket finare och större stuga ju! Barnen mötte mig med orden: Här är dusch!:-) Yes! Gick in i denna som för mig kändes lyxstuga. Så fint!, och här doftar underbart friskt! Mmm. Så glada vi blev. Det kändes helt fantastiskt och jag är så glad och mycket tacksam att vi blev kompenserade på det viset. Det är precis så personalen i en reception ska vara. Hjälpsamma och vilja lösa allt på bästa sätt. Det tackar vi för!


Fin stuga som vi njöt av!

Ingen camping utan minigolf. Riktigt roliga och fina banor här! För min stora sons skull ska jag inte berätta vem som vann. Han blir tjurig då.:-)

Koncentration......

Dagen innan vi skulle åka hem var mina planer sol och bad. Guds planer var inte riktigt samma som mina. Men ett par timmar vid havet fick vi innan det mörknade rejält och vi snabbt packade ihop våra grejer, men hann inte hem innan ösregnet kom.

Efter en lång promenad på kvällen blev det en myskväll till i stugan med kort och yatzy innan vi skulle åka hem dagen efter. Nu vill vi ju stanna lite till.

När vi vaknade åkahemdagen var det ju givetvis strålande sol och underbart väder. Är ju lite typiskt skulle jag vilja påstå. Men vi packade bilen och checkade ut. Vi tog en sväng till en sportoutlet där jag hittade en superbillig jacka till mig och en till sonen. (Den ena billigare än den andra.) En sådan vind och vatten avvisande som blir perfekt nu när det går mot höst. Skön!



Nu gick färden mot Skåne men innan vi kom över bron stannade vi och åt vars en glass. Eller rättare sagt barnen fick glass. Jag höll på att svimma av priserna och kände att SÅ sugen på glass är jag inte. Men fina var de.......


En mycket trevlig tripp gick mot sitt slut, men till nästa år.......Jag gillar Öland skarpt och Böda med sin fantastiska strand är ju bara så mysig! Det är mycket troligt att vi tar oss till samma fina camping igen nästa sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar