lördag 3 oktober 2009

Fruktens Kivik

Fredagseftermiddagen bjöd lite spontant på en tur till vackra Kivik.

Det var blåsigt och inte alls den värmen som jag längtar efter när jag åker till havet, men det är ju höst, så vad hade jag förväntat mig? Ankorna verkade inte heller så badsugna just nu, eller var det kanske helt enkelt dags för lite eftermiddagsvila.

Äppeltavlan som görs i olika motiv varje år till äpplemarknaden i slutet på september, och har så gjorts sedan 1988, var dagens mål för mig. Jag har aldrig under alla år som de gjort tavlor där kört ner och tittat på den trots att jag inte har mer än ungefär 20 minuters bilkörning dit. Konstigt egentligen och ganska dumt. Tänk vad jag har missat. Äntligen fick jag se detta enorma konstverk. Helt fantastiskt! Med sina ca. 35 000 äpple och 70 000 spik så var den här tavlan väl värd att se.

Ett par hästar i närbild från tavlan.......

Vilket jobb. Jag är så imponerad.......

Det fanns en utställning också med bla. ett antal olika tavlor med motiv gjorda av äpple. I den utställningen fanns också alla sorters äpple från A till Ö utlagda. Jag kunde inte ens drömma om att det fanns så många olika äpplesorter.


Självklart blev det en runda på Kiviks Musteri också för att handla lite godsaker. Drycker, äppelgelé och lite kräm var dagens shopping där.

Jag passade på att bli "medlem" i Kiviks Vänner också när jag ändå var där. Det innebär lite rabatter och erbjudande då och då ifrån Kiviks Musteri och det är ju inte så dumt. Jag lyckades alltså få ner ytterligare ett plastkort i plånboken, men det här var utan tvekan det vackraste kortet jag har där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar