fredag 10 september 2010

Vilken vecka!

Födelsedagen kommer en gång om året och detta året blev väldigt speciellt och ett jätteminne för livet. Eftersom jag skulle fylla en nolla bakom den första siffran, så valde jag att förflytta mig hemifrån. Flygplanet tog mig och familjen till det varma och soliga Kreta.

Här bodde vi i Gerani på ett fantastiskt hotell som heter Atlantica Creta Paradise. Ett Blue Village med all inclusive och det var verkligen allt man kunde önska sig där. Precis så som vi ville ha det.

Stranden var väl inte så fin som den vi har i Skåne, men vad gör det. Lite fotmassage blev det ju när vi skulle i vattnet. För min del som är löjligt förtjust i stenar så var det lite tufft att inte plocka alla med sig hem.

Luncherna åt vi antingen här i restaurangen, där det var buffé eller i poolbaren där vi kunde mumsa i oss sandwich, hamburgare eller pastasallad.

Min födelsedag firades en del i havet som var varmt och härligt. För övrigt solade vi, badade i poolen och drack gott. På eftermiddagen hade jag en present att njuta av, som Göran ordnat.......... Helkroppsmassage på hotellets spa. Mmmmm säger jag bara. Jag fick massor med grattishälsningar under dagen och bara de gjorde mig glad.:) På kvällen gick vi in till Platania som låg 20 minuters gångväg från oss. Vi valde en restaurang som vi hört gott om och det gjorde vi nog rätt i. Det var en riktigt god kycklingfilé med gott vin jag fick in och övriga familjen var också väldigt nöjda med sina beställningar. Det bästa kom ändå till sist. Restaurangen bjöd på Raki och vindruvor till oss stora och glass till barnen. Den rakin visste vad den ville.......tjohej.:)

Kvällsmålen åt vi annars på hotellet med utsikt som var riktigt fin.

En utflykt blev det under veckan. Bussen tog oss till hamnen i Kissamos och sen åkte vi en timme med båt ut först till Gramvousa. Där stannade vi en timme för att bada, sola, snorkla eller kanske gå upp och titta på en fästning som låg högt upp på ett berg. Vi valde inte det sista.

Andra stoppet var här på Balos Bay som var det vackraste jag sett. Vilket vatten och vilken utsikt. Ögonen blev liksom inte mätta. Dessutom var vattnet riktigt, riktigt varmt. Detta var en njutning!

Balos Bay var betydligt vackrare än första stoppet som var Gramvousa.

Hotellpoolen som användes väldigt mycket trots att den var kallare än havet att bada i. Det var även här som Göran kämpade med att verkligen prova igenom det drickbara som fanns där.:)

Detta olivträd var lika gammalt som jag fanns det vissa i familjen som tyckte. Ni ser väl likheten? Olivträdet hade stått där i 350 år och det har inte jag kan jag säg.:)

En av kvällarna valde vi att äta i grannhotellets restaurang, som också "ingick" i vårt hotell kan man säg. Vi hade härligt varma kvällar hela veckan, så det var bara att njuta.

Som på andra stora hotellkomplex, så ordnas det shower på kvällarna. Detta galna gäng ingick i Fun Club. De hade sportaktiviteter på dagarna och shower på kvällarna. Riktigt duktiga och riktigt bra shower bjöd både Fun Club och Fritidsresors artister på.

Efter en helt otrolig bra vecka med sol, bad, lite aktiviteter, mat, dryck, massor med skratt och där jag faktiskt har mått extra bra, så blev det dags att åka hem. Givetvis så var bussen som skulle hämta oss lite försenad, så det blev till att vänta.

Flygplatsen i Chania var nog drygaste och minsta jag varit med om. Fruktansvärt mycket folk och fruktansvärt lite plats. Vi kom lång om länge på planet och var hemma i tid, så hemresan gick så bra som en hemresa kan gå.

Tussilängtan var hög innan vi parkerade bilen på infarten kan jag lova och väl hemma så kom hon nyvaken, knorrande och gosesugen.:)

Är jag glad att vi valde att åka iväg på min födelsedag? Japp, det är jag definitivt!

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag sitter och googlar på just "ert" hotell, och hamnade här, vad bra! Fin sammanfattning och härliga bilder.
    Vi ska boka en resa lite av samma anledning, även jag fyller lika jämnt som du gjorde, samma tid på året också. Vilket sammanträffande! :)
    Jag funderar på att boka just det här hotellet, men velar mellan ett rum med markterass med direktutgång till pool, alternativt ett rum med balkong med utgång till takpool. Har du någon erfarenhet av vad som kan bli bättre? Alla tips mottages tacksamt. :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, det var ju ett litet roligt sammanträffande det här.:) Kul att du gillade min lilla resesammanfattning.:) Låter som ett mycket klokt val att åka dit! Vi hade ingen "egen" pool, utan bara balkong. På fel sida egentligen, men det gick inte riktig att välja. Jag hade valt balkong med takpool. (Markterass går ju folk förbi ganska nära inpå, på sina ställen i alla fall.) "Egen" pool väl? Har ni möjlighet att välja var ni vill ha ert rum, så kolla så ni får nytta av solen så mycket som möjligt. Det är ett riktigt bra, fint och trivsamt hotellområde. Du får jättegärna höra av dig till mig om du har frågor. Kan jag svara på dem så gör jag det gärna.:) Hör gärna av dig igen! Jag är nyfiken.:)

    SvaraRadera
  3. Tack för ditt svar, det är god vägledning, och det behöver jag just nu...
    Surfar för fullt för att hitta rätt i denna charterdjungel. Många frågor blir det, så vem vet, jag kanske hör av mig igen. ;)

    SvaraRadera
  4. Det är det minsta man kan kalla det......charterdjungel alltså. Är verkligen svårt att veta vad som blir bäst. Och det är ju bäst man vill att det ska bli. Du är så välkommen att höra av dig igen!:) Lycka Till!

    SvaraRadera