söndag 13 november 2011

Ny naturupplevelse.

Detta kalkstensbrott i Sönnarslöv har jag aldrig varit och tittat på/i förut, och har heller inte vetat att det har funnits förrän häromveckan. Här var riktigt fint! De som jobbade här när det var igång på 18-1900-talet tyckte nog inte det var lika fint. Männen promenerade från Degeberga, Huaröd, Tollarp o Everöd till sitt jobb här. (Ca. 6 km enkel tur.) De arbetade 12-timmarspass innan de gick hem igen. Tufft är väl det minsta man kan säg! De hade 30 öre i timmen och runt 7-800 kr i årsinkomt.
Tråkigt nog så sken inte solen idag när jag och Göran skulle ut och få oss denna vackra naturupplevelse, så nästa gång vi åker dit är det sol. 

Här hittade jag mig själv me ju. :)  Jag har dock inte grönt hår på riktigt.

På hemvägen tog vi en tur till vår damm och det hade hägern också gjort. Gott med fisk tycker den rackaren. Sur blev han när vi kom och flög ilsket tjattrande därifrån ganska fort.

Helgen har annars varit lugn här. Den har väl som alla andra dagar, gått lite upp och ner om jag säger så. Vi blev bjudna på god mat hos min bror och svägerska igår kväll, vilket var upp.:) Rullader, pressad potatis, sås och lite goda tillbehör. Smaskig äppelkaka till efterrätt satt också fint. Mums och tack säger jag.:)

4 kommentarer:

  1. Vad kul att ni hittade det detta vackra ställe, att man inte vetat om detta...?!?!
    Kul oxå att vi kunde dra upp humöret lite med lite god mat...
    Uppåt värre blir det nästa veckoslut, eller hur? Kram din svägerska:)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är kul att få hitta nya fina ställen i vår natur. En uppgång i helgen får vi verkligen hoppas på! Kram tillbaka :)

    SvaraRadera
  3. kalkstensbrott i Sönnarslöv????? har jag aldrig hört talas om... Att dom en gång i tiden hade pingviner ( nunor) visste jag för dom kom ofta till Tollarp i sin gröna saab. Var i Sönnarslöv ligger detta??? Såg väldans fint ut där. Men ilken taskig löning me men det var mycket på den tiden.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det ligger på samma sida och en bit ifrån Ekdalas fruktbod. Om man kommer fårn Sönnarslöv. Hrm.....svårt att förklara. En liten bit innan vägen som går in till klostret. (tror jag) Bra förklarat va?:) Kram

    SvaraRadera