måndag 12 juli 2010

Marknadshelg i Degeberga

Tussi befinner sig mest i skogen nu på sommaren och oftast kommer hon bara in och äter, för att sen gå ut igen. En liten, snabb och välkomnande påhälsning på skrivbordet fick jag i alla fall av henne häromdagen. :)

Sälen Wilma blev överlycklig när hennes husse, efter ett antal dagar utan denna sortens avsvalkning, lät henne ta ett bad i bäcken i lördagens enorma värme. (Skönt att avsäga sig ansvaret för mer eksem kände jag.) Jag fick känslan av att hon hade lust att rulla runt i vattnet, men hon nöjde sig med att lägga sig ner en stund och njuta. Sköööönt!

Själv dök vi senare på kvällen ner ute på altanen tillsammans med grannarna som vi knappt träffat på två år eller nåt. Det blev en spontan och trevlig träff i all enkelhet med lite gott att dricka och en massa prat och skratt.:)

Helgen har inte bara bjudit på hetta utan också på Marknad här i Degeberga. Just för att det var så extremt varmt, så valde folk tydligen att vara någon annanstans. I år var här väldigt lite folk och jag har nog aldrig varit här när det är så tomt i gångarna. Även en och annan "knalle" valde att ta sig därifrån. När godiset började smälta var det inte mycket att välja på. Jättetråkigt, men så blev det i år.

Degeberga Slakteriprodukter var som vanligt på plats med sina produkter. Även om folk i allmänhet inte är så hungriga när det är varmt, så behöver kroppen ändå god mat i form av grillgris med potatissallad & pumpasallad, isterband med potatissallad, eller kanske en korv i bröd.

Naimas Design stod på marknaden för andra året i rad med sina egendesignade härliga, fina klänningar, kjolar, byxor, solhattar, haklappar, "goseugglor" mm.

En jättefin Hello Kitty solhatt att skydda sig från solen med landade på en söt liten flickas huvud...........

Andreas och ett par kompisar tog ett kvällsbad i poolen och Fania umgicks med oss en stund. Göran tittade på fotboll (även om det ser ut som om han sover) och tyckte att lurven också skulle göra det........... Där var de inte överens kan jag säg.

Plötsligt hördes muller på långt håll och himlen blev märkbart mörk. Mullret blev högre och det började blixtra lite smått långt borta. Ovädret närmade sig ganska snabbt och kvällens bad för barnen tog fort slut. Jag satte mig på altanen en liten stund och njöt av att känna hur vädret ändrades från en minut till en annan. Det började blåsa, det blev näsan svart på himlen och åskan började låta sträng. Jag blir löjligt imponerad av detta kände jag.......

Tyvärr blev det inte så mycket regn av det i går kväll, men lite var bättre än inget och i morse väcktes jag av åska och regn igen. Naturen tog helt säkert tacksamt emot det vatten som kom. Kanske är hela jag lite mindre seg idag än jag varit hela helgen, vilket jag säkerligen inte är ensam om att känna. Att kroppen och knoppen beter sig skumt när det är så extremt hett som det varit i helgen, är det nog inte många som kan protestera på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar