onsdag 28 juli 2010

Turister på guidad tur.

En dagsutflykt tog oss igår till det vackra Karlskrona. Tanken var att vi skulle åka en tvåtimmarstur i skärgården, men eftersom den just gått så valde vi en-timmesrundan med "Spättan" istället. (Namnet på båten fick mig att tänka tillbaka till när jag var sådär 15 år eller nåt. Det fanns några som envisades med att kalla mig just så vid den tiden.:) )

En guidad tur som gav öronen en mängd intressant historia och ögonen fick massor att njuta av.

Skärgården är så vacker. Mycket vackrare i verkligheten än på foto.........

En påhälsning på Dragsöcamping, som är väl värd att åka till, var bara tvungen. Vi hade en övernattning där förra sommaren och detta är en camping jag gillar. Tar man sig rakt ut i skogen bland troll, stenar och små stigar så får man detta som belöning.

Ett litet bad blev det också medan svanen höll noga uppsikt över sitt revir.

Hungrig och trött blir man efter en dag i turistens tecken.

Fläskfilé med ädelostsås och klyftpotatis blev min mage glad av.

Göran mumsade i sig en "planka" och Andreas beställde hamburgare.

Mätta och belåtna tog vi en liten tur till Jämjötrakten för att hälsa på kompisar som har stuga där ute i skogen. Mysig stuga och underbart fridfullt!

3-4 kilometer från deras stuga, så var vi vid havet. Där fanns även en liten camping som verkade gå i lugnets tecken.

Cattis slog sig modigt ner väldigt nära kanten och poserade lite. Tur för henne att hon höll sig på land, för fy attan vad kallt det var i vattnet. Sa de som badade alltså.........

Himmel och hav möts där långt borta denna härliga, trevliga och mysiga tisdagkväll.

Man behöver inte köra så långt bort för att få en mängd naturupplevelser. Jag konstaterar åter att det finns så många vackra platser i vårt avlånga land.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar