torsdag 17 juni 2010

Dagen blev en utflykt.

En vanlig dag blev till en trevlig utflyktsdag. Eller vad man ska kalla det. Trevligt oavsett. Andreas skulle inhandla ett sånt där "hemsk" vattengevär och vi hade siktat in oss på en leksaksaffär. Ordet hemsk använder jag mest för att jag ofta lyckas befinna mig på fel plats vilket då innebär att jag blir blöt. Kul tycker en del och mindre kul tycker andra. :) Min svägerska undrade då istället om vi ville följa med henne och hennes son till Hörby och shoppa lite där, vilket ju faktiskt lät som en bra idé.

Då kom jag på en liten god idé (tyckte jag själv i alla fall), så vi körde ner till Ringsjön en sväng för att se hur där ser ut idag. Det var längesen vi var där...... Minns jag inte helt fel så har jag varit och campat här en gång för rysligt många år sedan med en kompis och hennes familj. Så många år sedan, så jag inte minns när det var. Det jag dock minns var att här just då när vi var där inte var väldigt mycket varmvatten i duscharna. Hyyy.......

Lite småblåsigt men med en njutbar sol framme placerade vi oss på en av alla bänkarna för att fika lite.

Om man inte hinner eller har lust att packa fikakorg med sig, så är nog det enklaste man kan ha med sig i fikaväg det vi hittade i affären på väg hit, nämligen typ tunnbröd och räkost. Gottgottigottgott......... Albin åt som en häst.:)

Självklart måste det till en god bulle/kaka också till efterrätt. Albin gjorde en miss när han åt så mycket tunnbröd så han inte orkade sin kanelbulle.:) Andreas vaniljmunk var inte helt fel och min gröna bulle smakade mums även om den ser lite halväcklig ut med allt det gröna. Det var alltså inte någon möglig kanelbulle.........

De två grabbarna skulle visa vilka "män" de är och givetvis ner och frysa skinkorna av sig i den kalla sjön. Tänk när man var sådär lagom känsellös och faktiskt kunde bada lite varstans oavsett om det var varmt eller kallt. Den tiden är för längesen förbi för min del. Det var förvisso inget långbad här och de hade lite fastfrusna miner när de doppat sig, men det såg ändå ganska härligt ut och de verkade nöjda och glada.

Här är alltså ytterliggare ett fint ställe att njuta lite av den svenska sommaren på i Skåne. Ringsjön......... Nu är jag som ni vet en vattenälskande människa, så där det finns vatten där tycker jag att det är vackert!

Det slår mig igen att det behövs så lite för att dagen ska förgyllas. Det räcker att ta med sig någon/några man gillar, något enkelt att äta och hitta en mysig plats, som egentligen inte behöver finnas längre bort än att det går att gå dit. Hur ofta glömmer vi bort det vi har nära oss?

Vi avslutade kvällen (efter att tittat när P11 spelade match) i alla enkelhet med en trevlig halvtimmes samkväm med underbara grannar. Det är ju bara så härligt och jag konstaterar åter att jag är så otroligt lyckligt lottad och att jag älskar allt som görs i enkelhet!

2 kommentarer:

  1. Var du med oss där eller????
    Hihi ja du tänk när man bara kastade sig i sjön utan att tänka att det är kallt.. =)
    Vi människor planerar för mycket. Man ska packa ner det och det måste med och ja det där måste ju bara med och tja vart ska vi hän då osv.... Men varför inte göra som ni gjorde? Ta och handla nåt enkelt och bara ge sig iväg... Man blir ofta hemmablind. Det är som ibland så tänker man att vad gör alla dessa turister här i Kullabygde? Men tänker man sen efter så här faktiskt himla fint. Här är berg, havet, natur. Vad mer kan man begära? Och har man då härligt sällskap till detta så kan det inte gå fel.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag har absolut för mig att jag var det ja. :) Vi har så vackert här runt om oss också i Degeberga. Höganäskrokarna är ett ställe som jag länge tänkt ta en tur till. (Hav och berg......mycket mer behövs inte nej.) Det kanske blir en liten tur dit i sommar......
    Kram Kristina

    SvaraRadera