fredag 11 juni 2010

Skolavslutning blir Sommarlov!

Så var det äntligen dags! Den efterlängtade skolavslutningsdagen var här och kyrkan bara väntade på att få ta emot alla lyckliga barn/ungdomar. Andreas slutar fyran och Pontus åttan. Tiden går fort? Japp. Att gå på sommarskolavslutningen är väldigt speciellt tycker jag. Den är så extremt stämningsfull på något sätt och jag vet inte............. Jag blir glad och ändå så sentimental varje gång jag är med här. Den här avslutningen känns långt in i kroppen. På ett bra sätt alltså. Bara att titta på alla finklädda barn som mestadels ser rysligt glada ut värmer hjärtat.

"Den blomstertid nu kommer" är också en sång som lätt ger tårar i ögonen av någon märklig anledning. Kanske är det delvis minnena från när jag var något yngre och tyckte det var skittrist att sitta i kyrkan när det var sommaravslutningen. Det enda man ville var att få komma ut därifrån och ha LOV! Mina avslutningar befann sig i Västra Vrams ståtliga kyrka, men ändå, det var samma "grej" ju.

3-5-orna sjunger två sånger de övat in. "Flaggan vajar på sin stång, lyssna på vår sommarsång. Snart så sjunger vi "Den blomstertid". Visst var vårterminen lång, men den sprack som en ballong. Nu så blir det ro och frid. Ingen klocka ringer mer. Ingen skola snart man ser. Hej och mors, good-bye gamla plugg. Klockan ringde bara ut............" Duktiga elever till att sjunga. 0-2-orna sjöng också två sånger, sen var där duktiga tjejer som hade ett par sångnummer, en tjej som spelade fiol (heter det hoppas jag). Duktiga och modiga skulle jag vilja påstå.

Här har vi tre grabbar som rockade loss riktigt med Elvis Presley´s "Teddi Bear". SÅ grymt duktiga! Riktigt med jubel efter deras framträdande. Killen med gitarren......jag säger bara, shit vad duktig han är!!!.......Talang nästa!

Efter en vad jag tyckte var en mycket trevlig avslutning i kyrkan och när rektorn avslutat läsåret så var det dags att gå till skolan och klassrummen igen. (Ja, efter vi sjungit Den blomstertid nu kommer såklart.)

Andreas lärare bevisar för sina elever att det faktiskt går att lära sig saker som man absolut egentligen inte kan. I lärarens fall så var det att spela......... Andra försöket, (historien förtäljde inte hur länge/mycket han övat) och han klarade det galant.:)

De driftiga och duktiga klassmammorna hade fixat glass med tillbehör, kex, chokladbollar, läsk och kaffe. Gott tyckte både barn och de föräldrar som var med. (I alla fall jag. :) )

Alla elever fick vars en papperstallrik att hänga fast på ryggen. Där skrev var och en elev på allas tallrikar något positivt om just den personen. Det är en mycket uppskattad grej av eleverna och väldigt bra tycker jag. Alla har positiva sidor och ibland tror jag att det glöms bort då det negativa kanske tar överhand.

Efter en liten skoj musik"frågellek" och utdelning av en skiva med alla foto på som tagits under klass 4:s läsår var klockan halv tolv och äntligen dags för ett välbehövligt sommarlov i all blåst och regn. MEN........Det kommer att bli en underbart varm och skön sommar, det är jag säker på. Vi tänkte köra och köpa glass på eftermiddagen, men den varma sommaren var just då någon annanstans och dessutom så hade tydligen inte Ottoglass i Åhus öppnat, så vi får se imorgon........

Kvällen avslutades med att gratulera två studenter som inte såg alltför ledsna ut.:) De dagar då barnen börjar sina sommarlov, tar studenten osv, måste vara den tiden då det är som flest glada människor runt om i landet under hela året.:) Grattis alla studenter och grattis till alla som kämpat sig igenom ytterliggare ett läsår!

Till mina egna barn säger jag ett extra "snyggt jobbat"!!! Jag vet att ni kämpat och ni har klarat det. Ni är så duktiga grabbar!

4 kommentarer:

  1. Sommarlov ? Är du säker ? känns mer
    som höst eller nåt . Vilken skitsommar det är.
    Peter

    SvaraRadera
  2. Det stod sommarlov på lappen vi fick........ Det blir snart sommar och varmt.:)Det var bara idag jag fick ha dubbla byxor, jackor och vantar när vi var på fotboll......:)
    /Kristina

    SvaraRadera
  3. hej :)
    inte visste jag att johannes spelade gitarr. du vet inte om någon filmat :)? kram/katja

    SvaraRadera