söndag 27 juni 2010

Midsommarafton i Kivik

Midommarhelgen firades för sjätte året på Kiviks Familjecamping där vi befann oss över hela helgen. Traditionsenligt plockar några av oss blommor och gör midsommarkransar. En del kransar blir finare än andra, men det gör ju inte något! Huvudsaken är ju att man gör en.:) Själv körde jag med fuskmodellen som innebär att jag stoppar en blomma bakom örat....... Lagom avancerat för min del. Jag fick sådana flashbacks när jag gick förbi en doftschersmin eftersom jag alltid hade det i min midsommarkrans när jag var barn. Doftar ljuvligt!

Sluta tjura nu, din krans blev också fin Malin.........


Dags för grabbarna att skrubba potatisen, vilket slutar med att vissa är mer eller mindre jätevåta. De är som små barn en del av dem. Härligt att ha barnasinnet kvar! Blötast förlorar........ Blötast av vatten alltså. Jag tror Göran blev den "förlorande". Laddning med en hutt först är nödvändig om det ska bli några potatisar tillfixade.

En nöjd och lycklig man........... Med denna mat och med detta sällskap kan man inte vara annat.:)

Så oerhört gott det var med midsommarmat och jordgubbar med grädde och glass denna kväll, och vilket fantastiskt väder det var! Det är nog första året på 6 år som det är såhär otroligt bra väder för oss här nere.

Natten bjöd på trubadur. En riktigt duktig sådan! Med entusiastiska sångare till hjälp.

Midsommardag var nästan lika varm och go. Det blåste lite mer, men det regnade inte! När jag varit hemma och lämnat min stora son och hans kompis här hemma, fick det bli en liten tur vid havet när jag kom tillbaka. Eftersom jag nu inte alls gillar havet ju....... Eller var det tvärtom kanske......:)


Efter lite tjat fick jag också vara med på bild.

Det finns stenar av miljoner olika slag och med olika mönster. Hur kan jag vara så fascinerad av hav och sten?


Midsommardag brukar bestå av en liten shoppingrunda i Kivik (blev ingen för mig i år) och på kvällen är det som vanligt grilldags med stekta potisar som blev över sen dagen innan. Något så vansinnigt gott! Det ser ut som det blir rökt kött, men nix, det blev grillat och lika gott som vanligt. Nej........faktiskt godare.


Ett mycket trevligt par ifrån Göteborg, som bodde i en av grannstugorna vågade sig ner till oss framåt kvällarna. Killen ifråga blev lite in love med denna bil, precis som min sambo är. Göran skulle väldigt gärna vilja ha en sådan här och brumma runt i har jag fått höra i några år nu.:)

"My Teddy Bear, damtidamdidamdam.......". Nu kan jag jag varken spela eller sjunga, men det gör inget, för här är några som kan. Duktiga små musiker!!! (Och en stor förstås.)


Publiken gillade definitivt vad de hörde!

Helgen har som vanligt gått i racerfart. Söndagen kom och det var dags att packa ihopa och åka hem igen efter ännu en trevlig Midsommarhelg. En liten tur ner till stranden igen (som just här är stenstrand) och sen satt vi kvar några familjer och bara njöt av sol, varandras sällskap och lite fika innan vi också sa tack och hej!, till varandra.

Jag mötte en liten pigge igelkott här ute på ängen ikväll och var såklart tvungen att säga hej till den. Jag trodde jag skulle få en rejäl "fräsning" av honom när jag kom för nära, men han sa inte ett ljud.

"Var inte rädd för kärleken".
Tack till alla ni härliga människor som gjorde Midsommarhelgen till en skojsig helg!

1 kommentar:

  1. Tack själva för en fantastisk midsommar med härligt väder,sällskap och all god mat och dricka!!!Kram Malin med fam

    SvaraRadera