tisdag 27 april 2010

Naturen.......

På Sockertoppsområdet träffade Meika, Jennifer och jag igår en väldigt ilsken Tofsvipa. Det var väl vaktning av sitt bo den höll på med förmodar vi. Eller var det bara en allmänt dålig dag. En väldigt dålig dag. Här har den lite paus vid bäcken innan den flög vidare och "skällde".

Underbara Backsippor blommade lite överallt på ängarna.

På väg hem såg vi detta ankparet på väg ner i vattnet, där frun var mycket ljusare än de fruar jag brukar se. Hon var jättefin. Det ser så fridfullt ut när de simmar omkring i bäcken. Lugnt och skönt, där de seglar fram på samma håll som strömmen går i vattnet.

Idag är det ju Wilmatisdag igen och när vi gick vår Wilmarunda där bad som vanligt ingick, så fick jag plötsligt för mig att idag kanske hon skulle vara lite renare än hon brukar när vi kommer hem. Ett litet tag efter ett av baden så var hon riktigt fin, men det brast någonstans efter det, den där renheten. Idag fick hon i alla fall gå sin favoritväg här längs med bäcken i "lilla skogen". Det luktar gott här kan jag säg till alla som inte vet det.:)

Det kan ha varit när hon var tvungen att trampa runt i någon härlig lerbäck och sen när en blöt Wilma och Meika lekte sina snurra rundor-lekar här hemma, som det lilla rena försvann. Det slutade alltså med att hon var smutsigare än hon varit här någon gång innan tror jag. Sötnosen. :)

Lite pälstorkning inomhus, sen gick vi ut och planterade lite. Den här åkte ner i jorden och jag hoppas att den överlever, för det kändes som jag lyckades förstöra den när jag tog upp den ur krukan. Hoppas inte. Jag älskar den här färgen!

Våren är definitivt här. Kastanjeknopparna brukar vara ganska tidiga. De är i full gång och bladen är på väg att ta sig ur sitt vinterskal. Härligt!



Maskrosor är kanske inte något jag längtat efter att få se, men de blommar i all sin glädje i värmen nu. De lyser upp, men de är tyvärr inte roliga så länge.

Det är mycket natur, blommor och inte mycket här för tillfället känner jag. Jag har en märklig känsla av extra tomhet i knoppen som inte är så kul. Jag vill ändå gärna dela med mig av en del av de foto jag tar när jag är ute och får nöja mig med det för tillfället. Det är egentligen så mycket jag vill berätta och skriva om, men jag får låta det vara. Det går liksom inte........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar