tisdag 26 januari 2010

Uttråkad blir busig.

Det är jättekallt idag också. -18 när jag tittade i morse. Detta är för kallt skulle jag vilja påstå. Vi har förvisso haft och har en fantastisk vinter där det inte har smält bort och varit slaskigt efter två dagar med snö och det är jag tacksam för! Jag har hört att det skulle slå om och bli mildare väder och om jag ska lyssna på min armbåge som just nu gör ont, så kommer det att snöa också.
Tussi är inte så väldigt glad över denna kylan hon heller. Hon går ut och är ute i kanske 5 minuter, sen kommer hon in igen. Är inne i 10 minuter för att sen gå ut igen. I några få minuter. Detta innebär att vi har en ganska rastlös Tussi på morgnarna och en rastlös Tussi betyder en busig Tussi. Vad gör man då för att få uppmärksamhet.........

Något som man inte får såklart.......

Hon vet ju liksom att om hon skuttar upp på bordet så är det alltid någon som kommer, och när vi närmar oss för att säga till henne blir hon än mer busig. Då blir det krökt kattrygg och bakåtslickade öron innan hon hoppar ner. När vi sen gått därifrån sitter hon ganska snart på bordet igen. Ibland har jag försökt ignorera henne för att hon inte ska tycka att det är så kul. Det är lite som med barn.......det är inte så kul när ingen bryr sig. Nästa lek här för att bespara oss bordbuset, blir nu med hennes favoritmus som vi just döpte till Black Mouse. Den är riktigt skojig och har förvånansvärt nog varit det ända sen hon fick den i julklapp av Wilma.

Ett annat sätt att försöka aktivera henne är ett tips jag fick i en djuraffär. En äggkartong som ni ser här, där jag lägger ner lite godis. Den tar en stund att greja och föra runt med den innan hon öppnat locket. Ibland bankar hon till den så att godiset ramlar ut och ibland får hon upp locket ändå.

När väl locket är öppnat kommer nästa lilla problem..........att få tag på godsakerna där långt nere i "ägghålorna".

Problem är till för att övervinnas och det blir ju något skojigare om där finns någon form av godsaker som väntar. Rastlösheten kom snabbt tillbaka när uppdraget var utfört och hon gick ut igen. I två minuter. Det blir inte skönare och det är svårt att hitta något kul att leka med där ute, så hon bestämde sig för att göra det enda rätta för en katt........

Katter har en förmåga att se ut att njuta var de än ligger. Det fick bli en skön liten vilostund med förhoppning om bättre väder vid nästa gå-ut-tillfälle.........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar