torsdag 25 februari 2010

Datorproblem + jag = blä!

Vilket grejande med detta internetskräpet. Jag har i några år gått och betalat för mycket mer Mbit än vad jag har haft eftersom vi insåg att det var krångligt att ändra när vi provade för nåt år sen. Häromdagen tog vi tag i det igen och min bror hjälpte oss och gjorde efter hur det stod att man skulle göra. Blev inte bra. Plötsligt hade vi inget internet alls. Nu har han fixat till så vi i alla fall har internet till en dator så länge, men här är ju ett par till som gärna vill ha det igen.

Min stackars bror har suttit här ett antal timmar och försökt få ordning på routern som inte alls är på vår sida. En del av dessa timmar har ägnats åt att sitta i telefon med supporten. Eftersom routern inte är köpt av det bolag jag har, så få inte deras support hjälpa till med just den biten. Lösningen där är att ringa det företagets support som routern är ifrån. Detta kostar då ett antal pengar i minuten och frågan är ju hur lång tid det tar för dem att hjälpa oss att få ordning på det hela. OM de över huvud taget kan hjälpa oss att få det att fungera. (Jag är mycket tveksam och negativ i dessa lägen.) Får de inte det att fungera så har vi fortfarande inte internet på mer än en dator, och vi har gjort av med tid, en massa pengar i onödan på samtalet, och på en router som har nåt år på antennen, eller nacken kanske man säger, men nu har ju den ingen nacke.......

Killen som brorsan pratade med häromkvällen skulle kolla upp det hela lite närmre med någon mer kunnig och ringa tillbaka igår. Oj, vad förvånande (inte).........han ringde ju såklart inte upp. Dålig stil och jag börjar bli så trött på detta, så tanken på att byta bolag har varit lockande nära. (Varför säger de att de ska ringa upp och sen bara struntar i det???) Problemet med att byta bolag är att det blir jag som får greja och byta mailadresser osv. Det allra lättaste är tyvärr att göra som de föreslog i lilla söta supporten..........att köpa en router av dem. Då kan de hjälpa oss att ordna till det här får jag hoppas. Utan kostnad. Det tar emot i min stolthet att ge dem den glädjen att sälja en sån som är dubbelt så dyr där än vad sådana kan vara på andra ställen. För att de inte får lov att hjälpa oss med den vi redan har. Jag får väl kliva över min stolthet och göra mig själv den tjänsten i alla fall. Jag kan ju också tillägga att jag är glad att jag har en bror som har väldigt mycket mer koll på denna världen än jag (vilket ju inte är så svårt förstås.:) ), och ett mycket lugnare humör än jag. Annars hade jag stått som ett frågetecken i dessa situationer och stampat i irritation och vrede.:) Sådant här ska bara fungera. That's it.

Jag frågar mig lite hur vi klarade oss när inte datorer och internet fanns? Det är så otroligt sjukt om man tänker efter, så beroende vi (i alla fall jag) är av detta tekniska grej. Därför låter jag bli att tänka efter........ Ja, detta var väl dagens löjliga I-landsproblem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar