lördag 6 februari 2010

Förebyggande bröstoperation.

I Maj 2000 och var det dags att säga adjö till mitt högra bröst. Mitt högra friska bröst som skulle opereras bort i förebyggande syfte. Det skulle bort för att inte få oturen att bli sjukt det också. Det var en rörig tid det där och det snurrar i huvudet här när jag försöker reda ut hur och i vilken ordning allt gick till. För någon månad sedan bad jag om att få journalen ifrån plastikkirurgen i Malmö. Jag vill försöka få någon liten klarhet i det som hände mig där nere och ungefär när det skedde. Det har varit så mycket med operationer, återbesök mm. mm, så det är något suddigt kan jag säg. Det var väldigt mycket nervositet och annan oro i mig under den perioden också, fast på ett annat sätt än året då jag behandlades för att bli av med min cancer. Den blandningen ihop med min lilla depression som hade börjat hänga på mig, plus att jag stängde av en del för att jag inte orkade vara fullt "närvarande", ledde till att det känns något snurrigt i hur allt gick till. Jag ska försöka berätta så gott jag kan utan att röra till det allt för mycket.

Jag åkte till plastik i Malmö första gången i april för att träffa min läkare. Det var nervöst att komma till ett nytt sjukhus med nya människor och med ett nytt mål framför sig. Vad visste jag om allt detta som jag hade framför mig? Inget alls faktiskt. Jag hade en lös "bröstprotes" av silikon som lades i en special-bh på vänstra sidan och snart skulle mitt högra bröst försvinna det också. För alltid. Det är lite svårt att få någon känsla för det just då, för det enda som är intressant är att inte bli sjuk igen. På höger sida skulle jag dock inte gå omkring platt, för eftersom jag inte var sjuk i det bröstet, så skulle det direkt sättas in en protes. Frågan var nu vad jag skulle ha i den protesen. Kombinerad gel/koksalt eller endast koksaltfylld expanderprotes? Hur beslutar man sig för vilket som är rätt att göra med en sådan grej? Jag visste att koksalt var ofarligt, men hade för mig att det inte var helt bra med den här gelen även om det bara var en viss del. Det togs mått för båda delar (med rostfria skålar som vi andra kanske har i köksskåpet) och efter mycket diskuterande med läkare så skulle jag tänka över det och höra av mig när jag bestämt vilket jag ville. Det var inte lätt att bestämma sig för vilket som var smartast, men det slutade i alla fall med att jag valde koksalt. Jag vågade inte blanda in den där gelen i min kropp i det läget.

Den 18 maj åkte jag ner till Malmö för dagen, för att skrivas in, vilket innebär att det tas prover, kollas längd, vikt, hjärta osv. En hyfsat långtråkig dag med mycket väntetid, men det är sådant som ska göras. 28 maj -00 lades jag in för att bli opererad dagen efter. Det sattes då in en protes direkt vid operationstillfället eftersom det bröstet var friskt. Bröstvårtan skickades för provtagning så att de säkert skulle veta att den var frisk, för i så fall kunde de använda den på bröstet igen. Protesen som sattes in skulle sen fyllas med koksalt lite efterhand vid ett antal tillfällen. Skinnet skulle töjas till ett visst mått och när det hade gjort det, så skulle man tömma ut lite av koksaltet igen. Så var planen. Operationen gick bra och jag mådde väl så som man gör efter en operation. Inget vidare. Man kan väl säga att det ingår liksom i det hela.......

1 kommentar:

  1. Jag tycker att du är så oerhört stark som orkar/vågar dela med dig av allt som hänt. Det måste vara en fruktansvärd känsla alltihop som jag inte tror någon kan föreställa sig som inte varit med om det. Jag skickar lite styrka du kan ta till dig efter kvällen show, hoppas rätt vann ;)

    SvaraRadera