måndag 29 mars 2010

Palmsöndag

Palmsöndag med gudstjänst på förmiddagen i Degeberga Kyrka där konfirmanderna var inblandade i kringarrangemang både i kyrkan och i församlingshemmet efter gudstjänsten. Det var där de sydafrikanska kakorna kom in. En av de tre grupperna hade fördjupat sig lite i Sydafrika, en grupp representerade Haiti och en grupp Indien. Under gudstjänsten berättade de olika grupperna en del fakta, de sjöng tillsammans med en liten barngrupp och tre mammor med sina bebisar visade hur det går till på babyrytmiken som kyrkan håller i. En trevlig gudstjänst som sen avslutades med fika i församlingshemmet och där konfirmanderna representerade sina "ställen" på olika stationer. Där såldes det som de bakat eller fixat hemma. Därav bakandet av Sydafrikanska Hertzoog Cookies i lördags. Alla pengarna de fick in på allt de sålde gick till behövande, så det var himla kul att allt blev sålt. Indiens bröd tog slut så fort så där hann jag inte handla något, men jag köpte två glas med texten "vatten för livet" på. Den texten fick mig att tänka på att det är långt ifrån alla på jordklotet som har drickbart vatten. Något som det är lätt att ta för givet att man bara ska ha. Lite knäppt, men jag köpte en påse av kakorna (som var riktigt goda) vi själv bakade också.:)

Andreas tog en runda till skolan med några kompisar och körde skateboard. Han verkade nöjd med sin nyinköpta bräda som han inhandlade med födelsedagspengar. Det är så underbart skönt att det är mer utevänligt väder igen. Det behöver vi alla.

P15 spelade en träningsmatch igår eftermiddag här i byn som gick sådär, vilket betydde förlust. Så kan det gå. För min del kunde det gärna varit lite skönare väder, för vindarna var inte direkt varma om jag säger så. Det var i vilket fall som helst kul att titta när laget spelade och att träffa fotbollsföräldrarna.

Den här söta hemmagjorda ängeln görs i en grannby och säljs bla hos en av frissorna i byn för 100 kronor. Alla pengar som kommer in från försäljning (förutom materialkostnader, vilka inte är stora) går till barncancerfonden. Ett superduperbra initiativ! Det fanns olika sorter och färger att välja på, men jag fastnade för denna. (Ja, efter en del velande förstås.) När jag vet att pengarna verkligen går dit de ska och att den största delen av det jag betalat hamnar där jag vill, så känns det extra bra.



Idag ska jag oavsett hur kallt det är plantera blommorna jag köpte häromdagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar